Thursday 22 February 2007

شهرام، حسین، یونسکو


1- "شهرام جزایری از زندان فرار کرد و ظاهراً از کشور هم خارج شده"
خداوکیلی خبر از این مسخره تر و احمقانه تر هم ممکنه؟؟ تو سیستمی که یه دانشجو یا وبلاگ نویس یا روزنامه نگار رو بعد از بازداشت، واسه چندین ماه می ندازن تو انفرادی و ممنوع الملاقات می کنن و حتی برای درمان هم از زندان نمیارنش بیرون، باید باور کنیم که شهرام خان جزایری، به سادگی از دست مامورین بی گناه و بی خبر از همه جا، فرار کرده؟؟ چندبار بگم: "لیک محال است که من خر شوم"؟


2- دیروز پهلوان حسین رضازاده در کمال فروتنی! نامه ای به ضرغامی نوشت و ازش خواست که امسال واسه مراسم "قهرمان قهرمانان" دعوت نشه. اون با اینکارش ضمن اینکه مغرورانه و تلویحی اعلام کرده که اگه به مراسم بیاد، بازم خودش انتخاب می شه، اما با زرنگی خودش رو از انتقادات بعدی راحت کرد. اگه یادتون باشه، بعد از اینکه چند سال پیاپی، رضازاده رو به عنوان قهرمان قهرمانان انتخاب کردن و این قضیه کاملاً بی مزه و خالی از هیجان شده بود، پارسال دیگه حسابی سر و صدا کرد و در حالیکه همه انتظار داشتن فرد دیگه ای (مثلاً ساعی) به این عنوان دست پیدا کنه، اما بازهم رضازاده رو انتخاب کردن که خیلی زننده بود. خداییش، در قهرمانی و اعجوبه بودن حسین شکی نیست، اما واقعاً اگه یه سری حرف ها رو نمی زد، از بعضی ها حمایت نمی کرد و ...، بازم اینطور بهش عزت و احترام می ذاشتن؟ بازم هرسال انتخابش می کردن؟ هممون می دونیم که انتخاب همه ساله اون به این عنوان، صرفاً بخاطر ورزش قهرمانی (یا حتی پهلوانی) نیست، و همین باعث شده که از محبوبیتش در بین مردم، کاسته بشه.

3- امروز از طرف یونسکو به عنوان "روز زبان مادری" انتخاب شده. کار جالب و شایسته ای بوده، چون زبانهای بسیار زیادی تا حالا از بین رفتن و تعداد بسیار زیادی هم در شرف نابودی هستن. طبق آمار یونسکو، در حال حاضر، حدود 6000 زبان در دنیا وجود داره؛ اما 96 درصد مردم دنیا ، به تنها 4 درصد این زبانها (یعنی حدود 240 زبون) صحبت می کنن. به عبارت دیگه، حدود 5750 زبان دنیا، تنها در بین 280 میلیون نفر رواج داره. یعنی بطور متوسط، هر کدوم از این زبونها، کمتر از 49 هزار نفر گوینده و شنونده دارن؛ و این یعنی اینکه به سرعت در حال نابودی هستن، مگر اینکه برای نجاتشون کاری انجام بشه.  یادمون باشه که با نابودی هر زبان، یک تاریخ و یک فرهنگ هم نابود میشه

No comments: