Wednesday 18 April 2007

تخم مرغ دزدی که نمی خواست شتردزد شود

از قدیم گفتن" تخم مرغ دزد، شتر دزد میشه". از اونجایی که تو پست پریشب دو تا اشتباه بد داشتم، خواستم تا دیر نشده همینجا آبروی خودم رو ببرم تا یادم بمونه و دیگه همچین اشتباهات ضایعی که ناشی از بی دقتی و خواب آلودگی بودن رو مرتکب نشم و این اشتباهات تخم مرغی، برام تبدیل به عادت نشه و اشتباهات شتری نکنم.
احتمالاً همتون می دونین چیا بودن این اشتباه ها؛ ولی واسه تنبیه و انتباه! خودم، اینجا می نویسم که یادم نره:
اولیش یه غلط املایی بود: تفال رو نوشته بودن تفعل! که زامیاد سریع بهم یادآوری کرد
اما اشتباه خیلی بزرگتر، مربوط به خبر داغ روز، یعنی کشتار دانشگاه ویرجینیا تک می شد. (که به عنوان خبر اول هم نوشته بودم). اما بدلیل خواب آلودگی و همینطور بخاطر اینکه جورجیا تک، توی ذهنم جایگاه خاصی داشت، اشتباهاً به جای ویرجینیا تک، نوشته بودم جورجیا تک! و بدتر اینکه حدود 24 ساعت این اشتباه، سر جاش بود؛ که خوشبختانه خدا بهرنگ خان گل رو رسونده بود و نمی دونم به چه دلیل، مسیرش افتاده بود به اینجا و خلاصه این اشتباه بزرگ رو دید و تذکر داد. حالا فکرش رو بکنید اگه اون ندیده بود و تذکر نمی داد، چی میشد
درسته که ماچه زرافه، چندان خواننده ای نداره و اصولاً چیز چندان جدی ای نیست. درسته که خیلی ها راجع به اینکه وبلاگ اصولاً جزو رسانه ها دسته بندی میشه یا نه، بحث دارن (که البته به نظر حقیر، رسانه هست و حتی روز به روز هم داره اهمیت رسانه ای بیشتری پیدا می کنه)، درسته که حالا وبلاگ هم رسانه باشه، ماچه زرافه عددی نیست که بخواد خودش رو قاطی اونها بکنه؛ اما به هر حال، بدلیل طبیعت رسانه ای وبلاگ، قوانین و اصول اساسی رسانه بر اون حاکم هستن. اصول دقت و صحت، دو تا از مهمترین اصول رسانه ای هستن که باید اینجا هم رعایت بشن و من در هر دو مورد اشتباه فوق الذکر، بی دقتی کرده بودم و صحت خبرم هم ایراد داشت. که نباید اینطور می شد....اما حالا این اتفاق افتاده! پس حالا تکلیف چیه؟ باز هم اصول رسانه ای حکم میکنه که بیام و ضمن تصحیح اون اشتباهات، در این یادداشت جداگانه، موضوع رو باز کنم و شرح بدم. حداقل خاصیت اینکار اینه که علاوه بر اینکه متهم به نشر اکاذیب نمی شم، خودم هم یادم می مونه که در متن های مهمتر و در رسانه های جدی تر، چنین بی دقتی هایی نکنم و تخم مرغ دزدی پریشب، منجر به شتر دزدی های آینده نشه

No comments: