Wednesday 7 February 2007

تهوع

سن و سالت قد نمی ده به سالهای 1940 و 1950 که پروپاگاندای منزجر کننده‌ی استالینی رو دیده باشی؟ اشکال نداره. دهه‌ی شصت خودمون چی؟ آهان، جوونتر از این حرفایی که فیلمهای صدا و سیما تو اون سالها رو دیده باشی و یادت باشه؟ مهم نیست. 1984 جورج اورول رو که حتماً خوندی دیگه. چی؟ اینو هم نخوندی؟ ای بابا، کیهان چی؟ سرمقاله های حاج حسین تو این روزنامه‌ی معتبر و وزین رو که دیگه خوندی. آهان فهمیدم. این رو هم نخوندی. باشه بازم اشکالی نداره.
اگه می خوای از یه فیلم پروپاگان متعفن محظوظ بشی، پنجشنبه بعد از ظهر بشین و از شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی، تکرار فیلم "رویای مرد مرده" رو تماشا کن!
با دیدن این فیلم، ظرف کمتر از دو ساعت (دقیقاً 109 دقیقه)، می بینی و درک می کنی که چجوری یه دانشجوی اخراجی (بخوان "ستاره دار") مقطع فوق لیسانس که همینجوری اتفاقی رشته تحصیلیش کامپیوتر بوده و اهل اینترنت و چت هم هست (یه وقت فک نکنین منظور وبلاگ نویس و کامپیوتر بازه ها!)، با عشق خارج و پول (اونم از نوع دلار امریکا)، توسط گروه های به اصطلاح "حقوق بشری"، که "ظاهراً" در زمینه اخبار و "خبرسازی" هم فعالیت دارن (یه چیزی تو مایه های قلم به دست مزدور خودمون!)، با حربه دلار و سکس! اغفال میشه و آینده و زندگی و همسر فداکارش رو فدا می کنه و آخرش هم با وعده های دروغین، خام میشه و خودسوزی می کنه و میمیره؛ در حالیکه می فهمیم که اون گروه "فعال بشردوست"، در حقیقت از وابستگان "منافقین" بودن که سر نخشون دست "خارجی" هاست. جالبترین بخش این فیلم "آموزشی" هم سکانس یکی به آخر فیلمه؛ جاییکه می بینیم شبکه به اصطلاح خبری (و در واقع استعماری) "بی بی سی ورلد"، اولین شبکه تلویزیونی خارجیه که خبر و صحنه خودسوزی از پیش طراحی شده رو پوشش خبری و تصویری میده و از رژیم تندروی جمهوری اسلامی، انتقاد میکنه! (بیچاره آنیا سیتارام هم بی خبر از همه جا، اسمش تو این فیلم هست. البته حقشه. اگه ریگی به کفشش نبود که نمی رفت تو بلندگوی تبلیغاتی پیرکفتار استعمار بریتانیا کار کنه که!)

اما نگران نباشین! آخرین سکانس فیلم، شما رو از نگرانی در میاره: جاییکه سربازان گمنام امام زمان، تو فرودگاه و درست دم گیت خروجی،‌ اون زن منافق فاسد و شیطان صفت رو دستگیر می کنن و می برنش که ارشادش کنن!

لذت بردی از هنر کارگردانی؟ ‌کیف کردی از قدرت سینمای جمهوری اسلامی؟ یعنی تنها صحنه ای که از قلم افتاده بود،‌این بود که وقتی تو فرودگاه اون زنیکه منافق رو بازداشت می کنن، از تو کیفش یه دونه (یا اگه بشه، یه زنجیره کامل!) سانتریفیوژ کشف و ضبط کنن تا بفهمیم چجوری تو کار ملت غیور ایران که دنبال دستیابی به "حق مسلم" خودشه، موش می دوونن و خرابکاری می کنن.

ظرف کمتر از دو ساعت، بخوبی ارتباط دانشجوی ستاره دار، کامپیوتر، خبر و روزنامه نگاری و رسانه، گروه های فعال به اصطلاح حقوق بشر، دلارهای امریکایی ویژه براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی، فریبخوردگی، خیانت و بی تعهدی و از هم پاشیدن نظام خانواده و خلاصه همه جور فساد اخلاقی دانشجوی اخراجی، منافقین، امریکای جنایتکار و صهیونیزم جهانی، و رسانه های استکباری (خصوصاً بی بی سی)رو متوجه می شین و آنچنان یاد می گیرین که تا دنیا دنیاست، یادتون نره.

خلاصه پنجشنبه ظهر بشینین و حتماً این شاهکار رو تماشا کنین. خصوصاً اگه اخیراً مشکلات مزاجی دارین و مایلین که غذاهای هضم نشده تون رو بالا بیارین و راحت زندگی کنین، توصیه می کنیم این فیلم رو ضبط کنین و روزی سه بار (هر هشت ساعت یکبار) تماشا کنین. اگه افاقه نکرد، می تونین هر شیش ساعت یکبار، تماشاش کنین.

2 comments:

Anonymous said...

پنج شنبه‌هابعداز ظهر 109 دقيقه بخواب! ببين خودت مشكل داري ها!

Anonymous said...

man filmo didam. ama nayovordam bala. bejash sar darde shadidi gereftam ta alan ke daram ino minevisam, saram dard mikone